"Er viel wel eens een vliegtuig van de fiets" 

 
ROOSENDAAL - In november 1955 kwam een groepje jeugdige Roosendaalse modelvliegtuigbouwers bijeen onder leiding van Jac Cremers. Dit met de bedoeling het modelvliegen onder de jeugd te bevorderen en te stimuleren. De club begon met negen leden. Onder hen Jac van As, Ton Thielen en Piet Elsten. Destijds jongens van twaalf, dertien jaar. Nu mannen die genieten van hun VUT en van het modelvliegen, want die hobby is in 50 jaar tijd alleen maar uitgegroeid tot een steeds grotere passie.

JPT

 
Door Vivianne Voeten
 
Jac, Piet en Ton al 50 jaar gek van modelvliegtuigen.
Afgelopen zaterdag kregen Jac van As en Ton Thielen een koninklijke onderscheiding. Beiden zijn namelijk al 50 jaar lid van de evenoude West Brabantse Luchtvaartclub De Grondpiloten. Ton Thielen was zelfs een van de mede-oprichters. Dat geldt ook voor Piet Elsten. Hem ging een onderscheiding echter aan de neus voorbij, want Elsten was er zeven jaar tussenuit. "Je krijgt verkering en de interesses liggen even elders. Nadat ik getrouwd was, heb ik de hobby weer opgepakt", aldus Piet.
Gebroederlijk zitten de drie mannen op de bank. Jac, Ton en Piet kennen elkaar al meer dan 50 jaar, zijn echt vrienden voor het leven. "We woonden allemaal in het centrum en speelden dus met elkaar. Samen gingen we, met hele simpele modelvliegtuigjes, vliegen op de speelvelden bij het Vrouwenhof. De vliegtuigen vlogen in de bomen, over de Rondweg heen en soms tegen een flat. Dat kon toen allemaal nog. Er was destijds een winkeltje dat bouwdoosjes verkocht. Verder had de heer Jac Cremers een NS-vrijkaart en ging wel eens naar Eindhoven. Dan bracht hij hout en zijde mee en daar gingen we dan mee aan de slag. We bouwden dan van tekeningen, hielpen elkaar daar ook bij. We hadden toen wat kleine motortjes, die maakten behoorlijk wat geluid. Het was een waar spektakel, maar dat mocht toen nog", aldus Piet.

Nostalgie
Jac heeft al enige nog een toestel uit die periode in zijn bezit. "Dat ligt op zolder, beetje nostalgie". De penningmeester van de club heeft momenteel vijf vliegtuigen die vliegklaar zijn, twee motortoestellen en drie zweefvliegtuigen. Piet heeft drie motorvliegtuigen en één zweefvliegtuig. "Ik ben een tijdje geleden verhuisd naar een appartement, dus mijn ruimte is beperkt", legt hij uit. Ton heeft vier vliegtuigen stand-by (twee electro-aangedreven toestellen en twee zweeftoestellen) en is drie vliegtuigen aan het bouwen. "Waaronder een Piper", meldt hij trots. Jac legt momenteel de laatste loodjes aan een Harvard. "Dat zijn de voormalige toestellen van de koninklijke landmacht die in de jaren '60 op Woensdrecht als lesvliegtuigen gebruikt werden. Prachtig toestel".

Kerosine
Vliegtuigen zijn voor de drie Roosendalers een passie. "We hebben bijvoorbeeld ook alle drie bij de jeugdluchtvaartbrigade gezeten. Wanneer we in de auto zitten en er komt een kist voorbij, meldt mijn vrouw ook altijd dat ik vooral op de weg moet letten. Ik ga ook wel eens vliegtuigen spotten, gewoon een dagje er op uit. Het is alleen al geweldig die kerosine te ruiken", aldus Piet. Jac knikt. "Vorige week heb ik nog een middag bij Fokker gezeten". Vliegen, modeltoestellen bouwen, met de modelvliegtuigen vliegen. "We zitten nu alle drie in de VUT dus hebben alle tijd voor de hobby. De tijd dat we met een elastiekje het propellertje opdraaiden om het toestel zo even in de lucht te krijgen, ligt natuurlijk wel achter ons. Tegenwoordig kun je de prachtigste bouwdozen bestellen en zelfs kant-en-klare vliegtuigen kopen. Wij bouwen ze echter liever zelf", aldus het drietal. Iedere week zijn ze wel op het veld van de Grondvliegers aan de Schoolstraat in Schijf (Nispense Achterhoek nabij de IJsboerderij) te vinden. 

Fiets
"Wanneer het niet regent en niet al te hard waait, kunnen we. Tegenwoordig gaan we vaak op dinsdagmiddag, dat is voor de 60-plussers". Tegenwoordig gaan de mannen met de auto naar de Schoolstraat. "Vroeger gingen we met de fiets naar de Rucphense Hei, het toestel achterop. Er viel wel eens een vliegtuig van de fiets en dan was het vaak einde verhaal.
Ook raakten we ook wel eens een toestel kwijt in het bos. Bij mij gebeurde dat eens net voor een wedstrijd. Ik had een stukje granaat aan het toestel gebonden. Toen ik 's avonds thuiskwam lag dat naast m'n bord. Mijn vader was gaan zoeken en had mijn vliegtuig gevonden", haalt Piet herinneringen op. De Rucphense Hei was voor de jongens altijd een avontuur. "Dan moest je met een lijntje lopen om de toestellen omhoog te krijgen. Er verdween dan wel eens iemand in een schuttersput. Waren we hem kwijt, zat ie in de grond".

Internationale wedstrijden
Op het huidige terrein aan de Schoolstraat gebeurd dat niet meer. De Grondpiloten telt momenteel 100 leden. "Allemaal mannen maar onze vrouwen komen gelukkig regelmatig kijken", aldus Ton. Hij nam als enige van de drie deel aan vliegwedstrijden. "Internationale wedstrijden in Duitsland, Zweden, Frankrijk, Italie. Mijn vrouw en kinderen vonden het altijd geweldig mee te gaan. Ik heb er ook van genoten. Gewoon de concurrentie onderling, maar vooral ook door de contacten die je tijdens die wedstrijden legt". Twee leden van De Grondpiloten, Ben Ros en Frans van Peer, behoren tot de Nederlandse top. "Zij doen ook mee aan WK-wedstrijden en zijn zeer fanatiek", weet Ton. Hij geniet van de sport.
"Het geeft rust, wanneer ik met een zweefvliegtuig in de weer ben, vergeet ik soms de tijd. Toch ben je ook wel eens nerveus. Kijk, Jac heeft nu jaren aan de Harvard gebouwd. Hij is een zeer goed vlieger, maar neem maar van mij aan dat de eerste keer dat dit toestel de lucht in gaat, hij met trillende handen staat".