Financieel plaatje


Wat kost het nu allemaal bij elkaar ?

We hebben besloten om over dit onderwerp toch maar eens wat te schrijven, aangezien er toch nog mensen lid worden die met materiaal op het veld komen wat ze eigenlijk beter niet hadden kunnen kopen. In sommige gevallen moeten we soms zelfs zaken afkeuren zoals zenders met losse baterijen, een ontvanger batterijhouder of besturing op de de 27Mhz (je begrijpt soms niet dat dat nog wordt verkocht). Als leek denk je dat je goed geadviseerd wordt in een winkel, maar dat kan soms vies tegenvallen. Vooral bij online aankopen moet je al echt weten wat je zoekt en waar je op moet letten. Let dus op bij uw aankoop en speek vooraf het beste eerst met mensen van de vereniging waar je lid van wenst te worden dat voorkomt teleurstelling achteraf.

Als mensen nu toch eerst zelf wat gaan kopen voordat ze met leden van de club hebben gesproken, dan hopen wij dat het onderstaande epistel in ieder geval zal bijdragen tot een betere keuze van het materiaal. Alle genoemde prijzen zijn slechts richtprijzen (2013). Je moet zelf gaan shoppen om een goede totaal prijs te bedingen als je alles in één keer gaat kopen. Je kan waarschijnlijk flink besparen door eens goed om je heen te kijken/bellen.

Winkels in de buurt: (winkels voorzien van een link steunen onze vereniging financieel)

    • Verspaget (Eindhoven)
    • Hobbyin (Waalwijk)
    • Modelbouwhobbysupply (Rijen)
    • Rchelitechnics (Essen) (België)
    • Rc Heli Shop (Breda)
    • rcheliparts (Bosschenhoofd)
    • 88rc Modelbouw (Bergen op Zoom)

 Ruwweg gezien kan je het geheel opsplitsen in de volgende onderdelen:

  1. De besturing (zender set)
  2. Het vliegtuig
  3. De motor
  4. De accessoires

 

1. De besturing (zender set) 

De zender is een forse kostenpost, maar deze gaat ook heel erg lang mee. Kies hier dus zorgvuldig, er zijn veel goedkopere zenders op de markt, maar deze hebben minder mogelijkheden, of zijn soms van slechte kwaliteit. Ook moet je goed kijken wat je allemaal bij de zender geleverd krijgt. Zo kan een zender goedkoop lijken, maar dan moet je nog een accu pakket kopen, nog extra servo’s etc etc.

Mocht het toch niet zijn wat je er van verwacht had, dan is een wat uitgebreidere zender tweedehands nog een redelijk gewild item, een goedkope en/of beperkte zender niet. Begin als je gaat vliegen zeker niet aan zenders met losse batterijen of losse accu cellen (bij ons mag je deze niet eens gebruiken). Je kan natuurlijk altijd een clublid vragen om je in je aankoop te begeleiden.

Verder is het verstandig om tegenwoordig voor een zender te kiezen die op 2,4Ghz werkt. Je zit dan niet op een vaste frequentie en je hebt geen last van andere vliegers die op je frequentie zitten. De 2,4Ghz technologie zoekt zelf een vrij stukje in de frequentieband en gebruikt dat, als het systeem toch een storing ziet is het zelfs in staat een een andere minder storingsgevoelige plek uit te kiezen. Vandaar dat deze technologie steeds meer gebruikt wordt. Voorheen werd er vooral 35Mhz geadviseerd om te vliegen, aangezien deze frequentieband exclusief voor de modelvliegsport is, maar dan zit je wel vast aan één kanaal. (40Mhz is zeker niet aan te raden omdat je kans op storingen hebt van mensen in de omgeving die b.v. met een modelauto of modelboot bezig zijn) Robbe/Futaba is het meest gebruikte merk op onze club (goed om te weten als je zenders moet gaan koppelen voor les via een kabel b.v.).

Let bij sets op dat alles erbij zit wat je moet hebben want er worden soms  sets verkocht met afwijkende inhoud!!!

Redelijke basis zender
Zenderset Futaba T6J 2,4Ghz

incl zenderaccu (let op: 5 cellen pakket !)
incl. ontvanger
incl. Lader indien je brandstof gaat vliegen.

Uitgebreidere zender (qua functies en prijsklassen is er nog veel meer te kiezen, aan jezelf de keuze wat je op dit vlak uit wenst te geven)

Ons advies: Futaba T7C 2,4Ghz  incl zenderaccu
incl 7 kanaals ontvanger
incl lader indien je brandstof gaat vliegen.

(p.s. beide genoemde zenders zijn ook geschikt om b.v. later helikopter mee te vliegen (de t6j beperkter!) (vraag echter altijd advies bij de club voordat je iets aan gaat schaffen!)) B.v. een FrSky Taranis plus met alles erop en eraan (lader, accu, ontvanger) inclusief telemetrie heb je al voor €250 in NL of BE en deze voldoet perfect aan de Europese regels. Iets duurder dan de budget zender maar goedkoper dan de uitgebreidere variant,  maar qua functionaliteit is bijna alles mogelijk wat alleen zenders in de topklasse kunnen, maar die veel duurder zijn.

 

Het is niet toegestaan om op ons veld zenders met losse batterijen of losse accucellen te gebruiken. Er dient een echte accupack in te zitten! Je vliegt al snel met meer dan 1 kilo aan gewicht en je wil niet dat door een slecht contact van een batterij in je zender je toestel als een ongeleid projectiel naar beneden komt.

Budget

(brandstof)

 

T6J zender

€ 190


 

Compleet

(brandstof)

 

T7C zender

€300

 Budget

(elektro)

 

T6J zender

€190

Compleet

(elektro)

 

T7C zender

€300

2. Het vliegtuig (rolroer trainer brandstof):

ARF (Almost Ready to Fly)

Voordeel: Weinig zelf nog te lijmen, zeer kompleet, en dus snel klaar. Zeer scherpe prijzen.

Nadeel: Meestal bespannen met PVC folie die moeilijk zelf te repareren valt, en je leert weinig over het zelf bouwen van een toestel. 

Vliegtuig: b.v. de Kyosho calmato rolroer trainer.

Kijk wel even wat er al bij de ARF zit. Soms zijn ze helemaal kompleet, en hoef je alleen nog maar de besturing en de motor in te bouwen, en soms moet je er nog een brandstoftank of iets dergelijks los bij kopen.

Je kan tegenwoordig ook al een ARF trainer kopen met één of ander onbekend merk motor voor rond de 150 euro, maar verwacht niet teveel van die motor, als die één seizoen mee gaat mag je denk ik al blij zijn, bovendien kan je die op geen enkele ander toestel fatsoenlijk gebruiken. Verder is er in de club zeer waarschijnlijk geen ervaring met dergelijke motoren, en moet je je serieus afvragen of je er ooit onderdelen voor kan krijgen, en wat de levertijd dan is. Ook is het de vraag of je de geluidsnorm zal halen met deze demper.

Zelfbouw:

Bouwdozen voor een rolroer trainer 40 zijn in de winkel ongeveer vanaf  100 euro te koop. Vergeet niet dat hier vaak nog diverse kleine onderdelen + de bespanning bij gekocht moeten worden, waardoor de prijs van het totaalpakket wel eens hoger uit kan vallen dan een ARF.

 

 

€149

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

€120

 n.v.t.

 n.v.t

De motor (brandstof)

Koop b.v. de FXi-46 of AX-46 van OS-Engines. Dit is een kwalitatief goede motor, die je later ook nog kan gebruiken op een behoorlijk assortiment andere vliegtuigen. B.v. als je je brevet gehaald hebt, en je wilt een laagdekker gaan bouwen. De keuze van een goede motor voorkomt dat je later voor een nieuw toestel weer een nieuwe motor moet kopen. Tevens zijn onderdelen voor motoren van OS-engines goed verkrijgbaar, en wordt de motor zeer waarschijnlijk op de club ook veel gebruikt

 

Stille demper

 

een andere motor zit bij het toestel

 

 

 

 

€135




 

€40

n.v.t 

n.v.t 

De accessoires.  (brandstof)

Hier kan je zoveel aan besteden als je zelf wenst. Je kunt direct een startkist bouwen/kopen met een startpaneel, en startmotor etc etc.

Onderstaande zaken moet je minstens hebben om te kunnen starten.

Startklem met accu en lader

Handpompje of knijpfles

Brandstof  5L

Propeller

 

 

 

 

 

 

€20

€15

€30

€7

 

 

 

 

 

 

€20

€15

€30

€7

n.v.t 

n.v.t. 

Het vliegtuig (elektro)

b.v. Calmato Alpha beginners trainer vliegtuig van Kyosho. Deze kan voor elektro gebruikt worden of voor brandstof.

Een elektro aandrijfset kost soms in de winkel zo'n 200 euro, maar het kan een stuk goedkoper als je je op de club wat voor laat lichten. b.v. de Turnigy Aerodrive SK3 - 5045-660kv en een 80A regelaar.

 

Laat je niet verleiden door een combo set te kopen met zender! De zender werkt meestal op losse batterijen en we kunnen deze voor het lessen vaak niet koppelen met die van een instructeur.

 

Voor electrozweef waarbij de eisen voor een brevet lager liggen en dus sneller te halen valt is de easystar II een leuk toestel om mee te beginnen. (€150 bijna vliegklaar)

2200 mah 3s LIPO accu (voor easystar II)

4000-5000 mah of meer 4s of 5s LIPO accu (voor Calmato)

LIPO lader voor op de autoaccu en/of 230V

 

Ook wat acculaders betreft is er heel veel verschil. Bijna alles wat je direct aan de 220v kunt hangen kan niet echt snel laden. De beste oplossing is een lader die via een netvoeding gaat. Meestal zetten we hier servervoedingen in (veel goedkoper dan speciaal gemaakte voedingen). Kom eens informeren voordat je gaat kopen. Hoe meer cellen de accu heeft en hoe groter de capaciteit des te zwaarder moet je lader zijn om die nog binnen een aanvaardbare tijd te laden.

 

 

 

€150

 

 

 

 €100

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 €20

€40

 

€80

 

€150

 

 

 

€200

 

 

 

 

 

 

 

 

 

€20

€40

 

€150