Airwolf (raptor 50)

Een clublid heeft een model van de "Airwolf" aangeschaft

Op deze pagina vindt u een overzicht van het opknappen vliegen van deze helikopter. 

Peter Festraerts kwam op het internet een mooie aanbieding tegen van iemand die zijn Airwolf wou verkopen. Na een afspraak gemaakt te hebben in de omgeving van Brussel werd de heli gekocht. Tijdens de demo werd er door de vorige eigenaar met een akelig laag toerental gevlogen waardoor de heli bijna onbestuurbaar was.

 Het kan zijn dat dat o.a. één van de redenen was om hem te verkopen. Op het veld aangekomen werd de heli in de zender gezet en gestart, maar al snel bleek dat de motor al snel te warm begon te lopen en werd er afgezien om hier verder mee te gaan. 

We hebben toen afgesproken dan ik de heli helemaal uit elkaar zou halen en nakijken wat er niet goed was. Daarbij kwamen de volgende punten naar voren:

Moertje los waarmee het frame aan de romp zat. Boutje af moeten slijpen. Beide moertjes opnieuw verlijmd, en dit keer aan beide kanten gelijmd zodat ze niet los kunnen springen.

Autorotatie poulie gebroken

Slangen in de tank poreusKoelfan zat los. (niet ver genoeg op de krukas)

wfuel

Geen revetje onder de koppelingsbel.

Koperen busjes ontbreken soms in de servorubbers.

Pitchservo omgedraaid (niet fout, maar zo is het beter)

Geen plakband om de rolservo (teveel stress op de kabel!)

Alle kabels netjes langs het frame gelegd zodat het frame eenvoudiger uit de romp kan worden gehaald.

Brandstofleidingen ingekort omdat deze veel te lang waren en een brandstofkraan geplaatst zodat de motor niet verzuipt.

Haakse aansturing achter op de staart voor de heckrotor liep heel zwaar.

Heckservo naar achteren gebracht. Huidige aansturing loopt te zwaar en zat veel te veel speling op.

Doorvoer gemaakt voor de heck aanstuurstang door het rubber dat achter in de staart van de airwolfromp zit. Liep eerst tegen het rubber aan waardoor de stang heel erg stroef liep.

Hayes Cluckline gebruikt Digitale 9252 op de pitch gezet. Door de extra kilo van de romp is de 9202 eigenlijk te licht.

Throttle jockey pro geplaatst om de toeren mooi constant te houden. Accu voorzien van dikkere kabels

Airwolf De hele romp gespoten met brandstofbestendige blanke lak.

Detail van de brandstofkraan. Nu kan je tijdens het tanken de kraan dicht doen

zodat je de motor niet volpompt met brandstof en zo een hydrolock krijgt
 

1e vlucht             Bouw en vlieginfowopspoolen