Na het bouwen van diverse snelle wedstrijd vliegtuigen wilde ik geheel iets anders .

Dus eens rond gesnuffeld en een twee motorige kist leek mij wel wat, dus uiteindelijk de mooie bouwdoos van Top-Flite aangeschaft. (spanwijdte:208cm)

Nu nog de keuze van de motoren, dat is geworden twee Irvine 40abc.dc 3Het bouwen van deze Douglas DC 3 was een aangename bezigheidomdat het een juweel van een bouwdoos is.

Eindelijk was dan de tijd gekomen om er mee te vliegen dus motoren afgesteld nog eens en nog eens om zeker te zijn dat ze bleven lopen en synchroon!!!

Om hierin kort te zijn na 3x te crassen was ik het helmaal zat.

Telkens als er maar een motor iets minder hard liep en ook met half gas dan ging de kist spontaan in een tolvlucht.

 

Omdat ik ook een electro RC 1 kist had kwam het idee om twee elektromotoren in te bouwen.

Dus met Ton Thielen naar een elektromeeting en daar een keuze gemaakt van de motoren en accu’s, het zijn geworden twee Mega motoren 3faze voorzien van bijpassende regelaar en accu’s 12 cellen NiMh van 3300mA .

Na het bouwen van een nieuwe vleugel en het repareren van de romp het geheel vliegklaar gemaakt .(afwerking moet nog gebeuren maar dat kan Kees Valkenburg heel goed.)
Woensdag 17 maart nog laat naar het vliegveld, de gebruikelijke controle en nu ------

Motoren VOL GAS en de vernieuwde DC 3 koos het luchtruim, mijn eerste indruk is heel gemoedelijk en betrouwbaar, ook het landen gaat heel gemakkelijk.

Een geslaagde testvlucht met de nieuwe electromotoren.

Klik op de foto voor een grotere afbeelding.

    

Conclusie: vliegen met elektromotoren is heel goed mogelijk en betrouwbaar vliegtijd is ongeveer 15 minuten en is in vele gevallen lang genoeg.

Ophalen na een geslaagde vluchtVerslag: Ad Castelijn. Foto`s: Frans