Funmotor zondag 17 juni

Zondag 17 juni was het dan zover. De fun motor voor 2018 kon doorgaan. Het leek nog even dat het weer roet in het eten zou gooien, maar de buien werden toch niet of pas laat op de middag voorspeld voor het zuiden.

Wel stond er een straf windje, maar daar moeten we mee om kunnen gaan.

Het was wel vaderdag, maar in het verleden stond het veld ook vol met vliegers op vaderdag dus dat was geen beletsel.

Achteraf gezien kennelijk toch wel voor een aantal leden een probleem.

Volgende keer zullen we er rekening mee houden.

Bij deze funmotor was al aangekondigd dat er een verrassing zou zijn en dat je je ook in moest schrijven.

De verrassing was dat er voor de deelnemers een BBQ georganiseerd was en waarvoor we natuurlijk op tijd moesten weten hoeveel we in moesten kopen.

De wedstrijd werd gestart rond 12:00 uur. Het veld was al voorbereid met wat belijning wat al wat vliegers uitnodigde om te oefenen.

Helaas net iets te enthousiast geoefend want de eerste deelnemer viel al uit door zijn landingsgestel te slopen bij die oefening.

Niet veel later viel er opnieuw iemand uit toen zijn kist met een klap op de grond klapte door een technisch defect.

En dan waren we nog niet eens begonnen!

Het deelnemers veld dunde dus al uit voordat de wedstrijd was begonnen.

We begonnen de wedstrijd met loopings vliegen, en wel twee minuten achter elkaar.

Ik kan jullie zeggen dat je behoorlijk op moet letten met zoveel loopings en ook de stevige wind zorgde ervoor dat je soms even terug moest vliegen naar een goede plek om verder te gaan.

Frits sr was hier het beste in.

Hij wist het voor elkaar te krijgen om 25 loopings te draaien in 2 minuten!

Hierna moesten we proberen exacte 3 minuten te vliegen met een precisie landing op het met hokkenwit geverfde vlak “het vliegdekschip” op het veld.

Hoe dichter je bij de drie minuten zat hoe beter (3 minuten was goed voor 180 punten, elke seconde erover of eronder betekende puntenaftrek) Verder kon je bonuspunten halen met de landing op het vliegdekschip.

Hier telde de plek waar de wielen de grond raakten. Eén vlieger raakte de grond te hard en verspeelde zijn landingsgestel.

Aangezien de regel was dat je met één toestel mocht vliegen lag ook die vlieger uit de wedstrijd.

Qua tijd was 10 seconden afwijking van de 3 minuten de kleinste, maar door met de wielen net in het 50 punten vlak te komen kon Bert deze oefening qua punten op zijn naam zetten.

Toen was het tijd voor de BBQ.

Rene en Aad hadden helemaal zelf een heerlijke BBQ voorbereid.

Al het vlees zelf gekocht en gemarineerd. Ook aan sausjes, brood en salade ontbrak het niet. Ook qua drank waren we goed voorzien.

We hadden een grote teil waar we water in hebben gedaan en daar blokken ijs. Daarin konden we de blikjes frisdrank en bier(0%) perfect koel houden.

In de speciale super Koelbox van Aad bleef het vlees perfect op temperatuur.

Onze top chef voor de BBQ was Rene en hij heeft ons heel erg goed voorzien van ons natje en droogje.

De BBQ was heel erg geslaagd en een welkome onderbreking.

Na de BBQ kregen we een beker, plakband, elastiek en ander “bouwmateriaal” de bedoeling was om de beker op de model te bevestigen om daar een bom (een kleine aardappel/patat) op het vliegdekschip te gooien. De meest creatieve bouwsels hebben we gezien.

Dit was wel de meest moeilijke oefening in het hele programma. Of de aardappel kwam niet uit de beker bij een looping, of hij was er al uitgeslingerd door bij een heftige beweging door de wind of hij was gewoon te vast gedrukt.

Al met al had iedereen 3 pogingen en niemand is ook maar in de buurt geweest van het vliegdekschip.

Met deze vliegers hadden we een oorlog nooit gewonnen ??

De weergoden moesten toch even protesteren en we kregen even lichte regen.

Hierdoor konden we de laatste oefening niet direct doen.

We hebben even gescholen in de blokhut en toen de bui voorbij was hebben we besloten om toch nog de laatste oefening te doen.

Eigenlijk perfect, want na de bui was de wind bijna geheel komen te liggen.

De laatste oefening was het kapot vliegen van piepschuim palen. (het zagen van die palen uit een plaat kan flink wat rotzooi veroorzaken.

Iemand kwam daar na dat klusje ook achter, en het plakt zo lekker overal aan vast ??)

Het rammen van die palen lijkt altijd makkelijker dan dat het is. Je moet goed opgelijnd zijn qua richting, maar ook je hoogte moet precies goed zijn ter hoogte van de paal.

Je kon 20 punten voor een korte paal halen en 10 voor een lange. Er stonden 5 palen en je kreeg 5 pogingen.

Bert wist hier de wedstrijd naar zich toe te trekken door 1 korte en 2 lange palen kapot te vliegen.

De eerste drie plaatsen waren voor: 1. Bert  2. Arthur   3. Aad

Na de wedstrijd waren de kolen van de BBQ nog niet uit en hebben wat er nog over was aan vlees voor het grootste gedeelte nog gezellig samen opgegeten.

Ik denk niet dat er leden waren die daarna thuis nog hebben gegeten.

Rond 20:00 was het wel zo’n beetje afgelopen en rond 21:00 zijn Rene en Aad ook vertrokken.

Al met al een zeer geslaagde dag die zeker voor herhaling vatbaar is.

Het heeft best heel wat tijd gekost aan organisatie en ook om alles klaar te maken.

Jammer van de geringe opkomst, maar volgende keer hopen we dat dat hoger gaat zijn.

Aad en Rene ontzettend bedankt voor alle tijd en moeite die jullie hierin gestoken hebben voor de vereniging. Ontzettend bedankt!

Bert

 

Foto's op onze fotopagina