FUN MOTOR 2014

Zondag 18 mei 2014, een prachtige zonnige dag om een fun wedstrijd te houden.

Dat was lang geleden dat het zo’n mooi weer was.

Een vijftiental deelnemers, waaronder ook twee junioren, waren naar het veld gekomen om de strijd aan te binden met de overige leden. Maar een fun wedstijd bevat ook altijd een “fun-factor” en dat was deze keer een grote dobbelsteen.

Voor elke vlucht werd die gegooid door de deelnemers en aan het eind van de strijd werd pas bekend wat de betekenis van deze score was.

De eerste opdracht was: Doellanding met motorstop.

Een gesimuleerde noodlanding dus.

De motor mocht ook stationair blijven draaien i.v.m. de veiligheid.

De afstand tot het doel bij stilstand was bepalend voor de score.

Als derde deelnemer was ik aan de beurt en op het down wind been van het circuit viel mijn motor echt stil. Pech dus, maar het werd nog erger, bij de nadering was de snelheid te laag en mijn model gleed af. De schade was te veel om door te vliegen.

De jeugd deed het bij deze opdracht bijzonder goed.

De tweede opdracht: Tijdvlucht van 2 minuten. Zonder hulpmiddelen natuurlijk.

Het bleek dat de meeste deelnemers een veel te korte tijd vlogen, want de beste tijd was 105 seconden.

Ook hierbij was een addertje onder het gras verborgen, want de dobbelsteen kon de punten negatief maken.

De derde vlucht: Ooievaar vliegen: Een lastige opdracht, want op een been staan en tegelijkertijd een horizontale acht vliegen valt niet mee.

Ook hier was het vooral de jeugd die het prima deed.

De ouderen onder ons worden duidelijk minder stabiel op één been.

Hierbij kwam het vooral op de stabiliteit aan, want de 8 vliegen was alleen mar bedoeld om het nog lastiger te maken.

En dan blijkt 50 seconden op een been staan wel erg lang.

Omstreek 16 uur waren alle opdrachten gevlogen en kon de score berekend worden.

De eerste plaats ging welverdiend naar Hugo met meer dan 200 punten.

De laatste plaats was voor mezelf met -30 punten, dankzij de dobbelsteen.

Omdat het nog prima weer was en niemand erover dacht om huiswaarts te keren werd er nog volop gevlogen.

Zeker de zwevers waren in hun sas, want er was nog volop thermiek.

Al met al een zeer geslaagde dag.

Jac