F3A A klasse wedstrijd van 18 april 2010

 

  

Ook dit jaar is er een F3A wedstrijd op ons veld gehouden.

In deze klasse, ook wel aangeduid als RC1, wordt  een kunstvluchtprogramma gevlogen volgens FAI reglement. Alle vliegfiguren worden aansluitend gevlogen in een dekbeeldig kader. Om dit voor de jury te vergemakkelijken zijn enkele visuele kadermarkeringen aangebracht.

Reeds vroeg waren de clubleden aanwezig om alle benodigdheden in gereedheid te brengen.parking

Zo was er voor 220 V gezorgd voor de koffie en een barbecue voor het bakken van hamburgers., want ook de inwendige mens moet op tijd verzorgd worden.

 

 

 

 

 

Na de briefing werden de juryleden opgesteld, tesamen met elk een schrijver.briefing
De 13 deelnemers hadden hun toestellen reeds in gereedheid gebracht en om 10 uur kon de wedstrijd beginnen.

 

 

 

Wat opviel was de meerderheid van electrisch aangedreven vliegtuigen. Ook de geringe geluidsdproductie van de brandstofmotoren viel op.

pitslineupOm de vluchten niet met tegenlicht van de zon te hoeven vliegen werd de eerste doorgang gevlogen aan de westzijde van ons veld. Na de eerste ronde volgde de lunchpauze waarbij gretig gebruik werd gemaakt van de catering.

Ook de tweede ronde werd in westelijke richting gevlogen. juryopveldDaarna werd het circuit omgezet en volgde de derde ronde in de oostzijde van ons veld.

Alles verliep prima, tot bijna de laatste deelnemer, Fred de Wit, zijn toestel vrijwel loodrecht de grond in zag duiken ten gevolge van een fatale storing.

Dit gaf natuurlijk even flink oponthoud, want alle deelnemers zijn daardoor toch even uit het veld geslagen.crash

Na het opruimen van de restanten van het toestel werden de laatste vluchten afgewerkt en volgde de einduitslag.

parkingvanafveld

Als eerste eindigde Derk v.d. Vecht, direct gevolgd door Job Verkerke en op de derde plaats kwam Danny van Vliet.

Tenslotte volgde een dankwoord aan alle helpers van deze dag.

We kunnen terugzien op een zeer geslaagde wedstrijd, gevlogen onder bijna ideale omstandigheden.

 Jac.