F3B wedstrijd voor het NK 2009 zondag 13 september 2009

De geplande F3B wedstrijd van 24 Mei was verzet naar zondag 13 September, en vandaag kon deze dan gehouden worden. De weersvoorspelling voor deze dag was niet al te best, maar er werd toch besloten om te starten met de wedstrijd. Er waren 18 deelnemers en voldoende helpers. De wedstrijdleiding berustte bij Eric Velthuizen.

Een probleem was dat de windrichting NNO was en dat was voor het indelen van rak en lierlijnen een lastig. Daarom werd beslist de lierlijnen onder een hoek van 30º met het rak op te stellen.

Dat hield echter wel in dat de afstandvluchten veelal boven deze lijnen zou plaatsvinden. Dientengevolge zou geen strafpenalty gegeven worden bij een landing op de lijnen. Dit is wel afgesproken, maar niet herhaald bij de briefing.

de elementen FAIveld

Omdat men 's morgens al vroeg begint met het opbouwen van het wedstrijdveld kan het soms zijn dat je even moet wachten totdat de ochtendnevel is opgetrokken. Het geeft wel een prachtig beeld als de zon opkomt.

De indeling van het wedstrijdveld met de observatieposten (basis A en B) voor de helpers.

De wind was stevig maar niet te sterk, alleen door wat regenbuien liet de start even op zich wachten.

f3b_start start

Het lierproces schematisch weergegeven. Let vooral op het katapult effect, want hoe kom je anders met een lijn van 200 meter die ook nog door het lieren steeds korter wordt uiteindelijk op zo'n 250 meter hoogte! De toestellen zijn dan ook allemaal gemaakt van composiet materiaal zoals glasvezel, koolstof en of kevlar.

Altijd spectaculair zo'n start! De lijnen worden door de vliegers geselecteerd aan de hand van de omstandigheden, zoals temperatuur en de wind die er op dat moment staat. Een dunne lijn is heel elastisch en zal een beter katapult effect genereren, echter ook eerder knappen als de trekkracht te hoog wordt. Een goede selectie van de lierlijn is dus belangrijk.

Toch kon de thermiektaak vlot gevlogen worden. Voor deze taak moet een vlieger 10 minuten blijven zweven gevolgd door een precisie landing waarbij punten gegeven worden voor de afwijkijking van de 10 minuten vliegtijd en de precisie van de landing. Gezien het weer was dit best een uitdaging om zo lang boven te blijven met een zwever.

duur  precisie landing

De afstandtaak volgde en opnieuw dreigden er buien. De eerste groep eindigde allen in een gelijke (lage) score van 16 laps.

Daarna ging het beter, maar werden we wederom door een regenbui tijdelijk op non actief gesteld.

Bij de derde groep trad een lijncrossing op, maar de betrokken vlieger kon in de laatste groep meevliegen. Hierdoor dus geen vertraging.

Wel ontstond enige verwarring toen een vlieger op de lierlijnen was geland, maar de wedstrijdleider besliste dat dit tevoren was gecommuniceerd en er volgde geen penalty.

Na de afstandtaak volgde een korte pauze (het was inmiddels 14 uur) en een kwartiertje later begonnen we aan de snelheidstaak.

Omdat de toestellen boven de lierlijnen moesten vliegen kon het terughalen van de lijnen alleen plaatsvinden op een pauzemoment. Dat kostte weer erg veel tijd.

om  krak

Bij basis B (200 meter bij de vlieger vandaan) krijgt de vlieger het signaal dat hij "de lijn" gepasseerd is en keert hij zijn toestel om. Maar om sneller te vliegen dan de concurrent zet de vlieger soms de bocht al in voordat het signaal valt, dit gaat vaak goed, maar soms wordt de bocht te vroeg ingezet en komt de vlieger niet over de lijn. Dit kost dan extra tijd omdat de vlieger nogmaals terug moet om de lijn te passeren.

Met die extreem hoge snelheden op geringe hoogte is een klein stuurfoutje al genoeg om er weer een bouwpakketje van te maken

Om zoveel mogelijk de helpers tijdig naar huis te kunnen laten gaan werd besloten de tweede ronde te starten met de afstandtaak.

Echter opnieuw gooide de regen roet in het eten en moesten we de wedstrijd staken.

Overleg met vliegers en helpers en de mededeling dat we voor 18 uur moesten stoppen volgde de beslissing dat hierbij de wedstrijd als beëindigd moest worden beschouwd. Een stevige bui bevestigde de beslissing.

Toen we aan het opruimen waren brak de zon nog even door en kon de prijsuitreiking plaatsvinden.

Het lijkt een traditie, maar opnieuw werd Jeroen Smits eerste, gevolgd door Frits Donkerduyvis en Ben Ros.

winners

Een extra standaard was aanwezig voor de Junior Sven Meerdink die een erg goede prestatie had geleverd door menige ervaren vlieger achter zich te laten.

Roosendaal, 14 September 2009

Voormalig wedstrijdleider, Jac van As

Verslag: Jac van As / Bert Scholten Foto`s : Ben Ros / Jeroen Smits

 

 

Copyright © by WBLC "De Grondpiloten"

Activiteiten 2009