Thema-avond Solderen

Soldeeravond 10 februari 2006.

 

Op deze vrijdagavond was het weer ouderwets gezellig druk in ons lokaaltje in Keyenburg.

De al heel bekende soldeeravond trok weer de nodige belangstelling. Wederom werden er een aantal accutesters van de firma Conrad gebouwd. De bouwpakketjes ( vanavond voor een sterk gereduceerde prijs te koop ) zijn gemakkelijk te bouwen en werken altijd. Tenminste, als ze netjes gesoldeerd worden.

De avond begon met een doodzonde voor alles wat met elektronica te maken heeft. Iemand had een potje soldeerwater (bevat zoutzuur!) meegebracht. Dit is een artikel wat zo ver mogelijk van onze apparatuur gehouden moet worden. Zelfs de dampen die van deze vloeistof komen, kunnen funest zijn voor de door ons gebruikte radioapparatuur!

Na een korte les in solderen begon ieder fanatiek te bouwen. Alleen voor de wat ouderen is het werken zonder leesbril net iets te moeilijk, dus werd hulp verleend. Zelfs ons jongste clublid had geen enkele moeite met het solderen.

Nadat alle componenten op de print waren gesoldeerd, werd getest en afgeregeld. Hier werd nog wel eens een slechte soldeerverbinding gevonden, maar dat was allemaal snel verholpen.

Slechts een exemplaar moest door een voorbeeldprint vervangen worden. (er waren twee weerstandjes verwisseld, maar die waren ook zo klein en moeilijk af te lezen dat deze vergissing door de vingers moet worden gezien).

Nu weer een aantal clubleden over een goede accutester beschikt, moeten we aannemen dat het aantal accuperikelen weer verminderd moet zijn.

Echter een accutester voorkomt niet alle problemen. Het is een goede indicatie van de lading van de accu tijdens bedrijf.

Aangezien de tester op een onbelaste accu een hogere spanning aangeeft dan een accu in werking moet hiermee rekening gehouden worden. Als een accu vrij ver leeg is en wordt even aan een lader gehangen, dan zal de spanning direct na afkoppelen van de lader hoog zijn, maar de spanning zakt direct naar beneden als de accu belast wordt met onze ontvanger en servo’s.

Omdat velen reeds over automatische laadapparatuur beschikken, die afslaat als de accu echt vol geladen is, kennen zij dit probleem niet. Maar de oudere stroomgestuurde laders, waarbij de accu met 1/10 van de capaciteit gedurende 14 uur geladen moeten worden kunnen bij verkeerd gekozen laadstroom echt in de problemen komen.

Let dus op hoe je de tester gebruikt.

Voorts goede vluchten en happy landings!

Copyright © WBLC "De Grondpiloten"

Activiteiten 2006