Fun-Motor wedstrijd.

Zondag 2 oktober 2005 

 

De pits stroomt langzaam vol met vliegers die getrokken zijn door de belofte van een laatste mooie zomerdag. Het is fun-motor en je ziet verschillende piloten al piekeren hoe ze de verschillende onderdelen zullen gaan uitvoeren en nadenken over eventuele trucjes of aanpassingen aan hun toestel. Er zijn dit keer 17 deelnemers.

briefing 

 

Marc Bolier geeft een uitleg over de spelregels

                                         

Het eerste onderdeel is dit keer ballonrammen. In tegenstelling tot wat op de uitgereikte papieren staat, besluiten jury (Jelte en John) en organisatie (Marc), om de ballon aan een steeltje op het veld te plaatsen in plaats van te vullen met helium en de wijde wereld in te sturen. Dit maakt het er niet makkelijker op en vooral de verplichting om, vanwege de veiligheid, dwars op de wind te vliegen is voor de meeste deelnemers toch iets te veel gevraagd. 100 punten moet een kapotte ballon opleveren, 50 punten als alleen het stokje sneuvelt.

Ad, toch één van de meer ervaren vliegers, bijt de spits af en streelt herhaaldelijk met de vleugel van zijn piper tegen het doelwit aan. De foto’s hiervan zijn prachtig en de overige deelnemers bedenken zorgvuldig hoe ze dit gaan aanpakken. 

sateprikker start 

Jeffrie die dit onderdeel met een electrokist met duwprop wil uitvoeren monteert zelfs satéprikkers om zijn kansen wat te vergroten, maar helaas het heeft geen effect als de ballon niet voor het toestel wil komen. 

 

Pas bij de tiende deelnemer sneuvelen ballon en stokje, maar ondanks het voordeel van zijn helikopter had hij toch 3 pogingen nodig. Angelo, onze jongste deelnemer, laat zijn vader even zien hoe het wel moet en kapt het stokje in de tweede poging. Nieuwkomer Michael, de volgende vlieger, herhaalt dit en stuurt de jury over het veld op jacht naar de ballon..

Opdracht 2

Het tweede onderdeel, zweven en duiken genoemd, bestaat uit twee onderdelen. Het gaat erom om na 30 seconden vol gas vliegen, eerst zo lang mogelijk te vliegen en vervolgens zo kort mogelijk. Enkele deelnemers maken dankbaar gebruik van een ander vliegtuig voor dit onderdeel. Pipers, Hotsen en Calmato’s kiezen het luchtruim, maar wonder boven wonder vliegen de eerste negen deelnemers allemaal tussen de 2 en 3 minuten. Pas daarna lopen de tijden uiteen met de kortste "lange" vlucht (60 seconden) voor Jac met z’n Tigermoth en de zweefprestatie voor Bert met de Hots (3 minuut 57). Helaas valt bij dit onderdeel een "slachtoffer", Gerrie is gedwongen zijn kist in de pas gemaaide maïsvelden te start1parkeren en verliest hierbij zijn landingsgestel. De schade is echter beperkt.

Opdracht 3

Bij het laatste deel (zo kort mogelijk vliegen) is duidelijk te zien dat het voordeel van een grote motor ook een nadeel kan zijn. De Hotsen en dergelijke zijn haast gedwongen om in de wolken te verdwijnen, de trainers blijven op een meer comfortabele hoogte als de jury besluit om "gas dicht" te zeggen. Hierna duiken de toestellen naar beneden, sommige zelfs zo snel dat er hier en daar al een plastic zak gepakt wordt. Ook hier blijkt Bert de winnaar te zijn met zijn Hots, gevolgd door Jurgen (idem een Hots).

Opdracht 4

Het deelnemersaantal zo groot en het tijdstip te laat om het laatste geplande onderdeel uit te voeren. Ook een klein buitje zorgde voor wat oponthoud.

De uitslag:

Eric Scheringa

 

1300 punten

 

Bert Scholten

100 punten

Angelo Kools 

100 punten

Jurgen Haast

50 punten

Marc Bollier

50 punten

                       foto`s:  Bert Scholten       verslag: E. Scheringa 

Copyright © WBLC "De Grondpiloten"

Activiteiten 2005